Workshops

Slim op weg naar 2030

Als we halverwege binnenvallen bij de workshop Slim op weg naar 2030! is daar een verhit debat gaande. Op de schermen prijkt de stelling ‘Meer asfalt is een doodlopende weg’. “Je kunt niet iedereen op de fiets en iedereen in de trein krijgen,” vangen we op. “We moeten op zoek naar een goede mobiliteitsmix.”

In deze workshop, georganiseerd door de provincies Gelderland en Utrecht, gaat het over duurzame en slimme mobiliteit. Rita Braam, D66-Statenlid in Gelderland, heeft deze stelling voorgelegd. Alle politieke stromingen komen terug in de reacties. “Is het niet een idee om te zeggen dat we asfalt wel in onze gereedschapskist blijven houden, maar dat het niet meer de standaardoplossing is?”

Een ander: “We moeten het alternatief voor asfalt veel beter in beeld brengen. Ik heb een moeder van 80 die een palet aan opties heeft voor haar mobiliteit, te veel keuze zelfs. Maar die opties moeten vanuit de gebruiker aantrekkelijker worden gemaakt. Niet alleen voor ouderen, maar voor iedereen. Dat je via een loket mensen kunt verleiden voor alle verschillende vormen van ov.”

Bodemloze put

Weer een andere gedeputeerde vindt asfalt geen doodlopende weg maar zelfs een bodemloze put. “Er zijn zoveel voorbeelden van nieuwe wegen of nieuwe aansluitingen die al heel snel weer volliepen. Je moet problemen niet oplossen op de manier waarop ze zijn ontstaan. We moeten het meer zoeken in andere zaken: waarom gaan we bijvoorbeeld allemaal tussen acht en negen uur ‘s ochtends naar ons werk?”

Ter inspiratie worden er ook een paar goede voorbeelden aangehaald. De gemeente Almere bijvoorbeeld, waar gescheiden busbanen zijn. “Mensen kunnen in deze stad heel simpel van A naar B, dan krijg je ze dus ook makkelijker in het ov.” En Rotterdam heeft de CO₂-footprint van alle eigen aanbestedingen in kaart gebracht en vraagt zich nu af hoe het als publieke aanbesteder het aantal vervoersbewegingen naar beneden kan brengen. 

Wat haalt Rita Braam uit al deze reacties, vraagt de moderator haar. “Ik denk dat toch wel helder is dat niemand hier pleit voor vierbaans provinciale wegen. Als we deze stelling tien jaar geleden hadden behandeld, was er veel meer wrevel geweest. De reacties die we hier hoorden, passen bij deze tijd.”

Mirjam Streefkerk
Voeg toe aan selectie